Ik heb een nieuwe webshop, hoe creëer ik verkoop?

optimaliseer presentatie webshop

Fijn, je hebt een nieuwe webshop. Maar hoe creëer je nu verkoop op jouw webshop?

Presentatie van je webshop

Voordat je start met marketing zorg je best dat je webshop tip top is. Je betaalt namelijk om mensen naar je webshop te brengen. Je wilt dus dat er zoveel mogelijk over gaan tot het kopen van je product.

Jouw bezoekers kopen met hun ogen. Zorg dus voor goed productpresentatie en investeer in een fotoshoot. Maak ook gerichte landingspagina’s voor je campagnes.

Zorg ervoor dat je netjes de resultaten meet, zodat je weet wat er wel en niet werkt, en je erop kan inspelen.

low hanging fruit campagnes

Campagnes naar het 'low hanging fruit'

Nu je webshop klaar is om zoveel mogelijk bezoekers te converteren, kan je beginnen met adverteren. Je begint best met het ‘laag hangende fruit’.

Door te adverteren op Google richt je je op mensen die in ‘koopmodus’ zijn. Ze hebben een probleem en zijn op zoek naar een oplossing. En die oplossing is jouw product.

Richt je dus eerst op de problemen die je bezoekers hebben, en maak gerichte campagnes rond deze problemen.

Optimaliseer je customer journey

Nu je eerste verkopen beginnen binnen te stromen optimaliseer je best je ‘customer journey‘. Dat kan je doen door goede content te maken. Dat is veel werk, maar zo zorgt je ervoor dat je bezoekers zich thuis voelen op jouw webshop, zich meer verbonden voelen met jouw merk, en ze dus meer geneigd zijn om te kopen.

Goede content is heel goed voor de SEO van je webshop. Je creëert bezoekers zonder ervoor te moeten betalen, doordat ze je vinden op Google.

Jouw bezoekers die nog twijfelen worden ook overtuigd door je artikels, om over te gaan tot een aankoop.

optimaliseer customer journey
awarness creeren

Creëer meer awarness rond je product en bedrijf

Nu je basis salescampagnes op punt staan, kan je beginnen inzetten op ‘awarness’. Als je een nieuw product hebt, moeten je bezoekers soms nog overtuigd worden. Omdat ze je nog niet kennen is het goed om in te zetten op awarness.

Via Advertenties op Facebook kan je een grote doelgroep bereiken, en deze op de hoogte brengen van je aanbod. Best voorzie je ook een sales campagne. Hiermee target je de bezoekers die interactie hadden met jouw awarness campagne. Daardat deze interesse toonden, weet je dat deze gemakkelijker te overtuigen zijn om over te gaan tot een aankoop.

Target jouw oude klanten, en de bezoekers die nog niet kochten

Hierna kan je ook inzetten op ‘remarketing‘. Daarmee bereik je de mensen die eerder al op je webshop geweest zijn maar nog niet hebben gekocht.

Via remarketing op Google of Facebook kan je deze mensen opnieuw bereiken, en terug naar je webshop lokken.

Target nu ook de mensen die eerder al kochten, om ze opnieuw tot een aankoop te doen overgaan.

Emailmarketing is de beste manier om jouw eerdere klanten te overtuigen om opnieuw naar je webshop te gaan, en nog eens te bestellen. Het grote voordeel is dat je deze gratis opnieuw kan aanspreken via een mailing campagne.

remarketing
engage doelgroep

Bouw een band op met je doelgroep

Nu de basis goed zit is het goed om meer te engageren met je doelgroep.

Post regelmatig op social media. Probeer niet plat te verkopen, maar focus op het creëren van meerwaarde voor jouw bezoeker.

Breid uit

Wanneer je gewone campagnes goed werken, is het een goed idee om meer ‘omni channel‘ te denken, en je campagnes te verbreden naar de andere media waar jouw klanten aanwezig zijn.

Denk aan marktplaatsen, maar ook aan andere advertentie kanalen.

Het is belangrijk om aanwezig te zijn waar je klant aanwezig is. Afhankelijk van jouw product zal je vermoedelijk andere acties kunnen overwegen.

Zo werkt het voor sommige producten heel goed om naar beurzen te gaan, of offline evenementen te organiseren.

uitbreiden
mijn omzet doen stijgen

Optimaliseer

Optimaliseer je bestaande campagnes. Met video kan je ze nog beter overtuigen. Denk ook aan HTML banners en extra landingspagina’s.

Nu je wat meer bezoekersvolume hebt kan je je conversies verder optimaliseren. voer A/B-tests uit en zorg dat je pagina’s en campagnes nog beter converteren.

Enkele vragen om erna bij stil te staan:

  • Zijn er nieuwe doelgroepen die je kan aanspreken? Zoals winkelpunten of complementaire partners?
  • Zou ik andere landen of talen targeten?
    Voetnoot, optimaliseer eerst de verkoop in je ‘achtertuin’
  • Is er meer omzet mogelijk naar je bestaande klanten? Denk aan upsells, crosssells, herbestel frequentie, abonnementen, en je marge.

Ben je benieuwd wat het beste is voor jouw ecommerce bedrijf? Contacteer ons voor een gezellige marketingbabbel en advies op maat van jouw bedrijf.