Wat is een UTM tag en hoe gebruik je het? Meten is weten

Een UTM-tag of -link is een zorgt ervoor dat je perfect de conversie kan meten.  Door een UTM-tag toe te voegen aan je URL bevat de link naar je website of pagina namelijk extra informatie.

Zo weet (meet) je exact hoeveel bezoekers via je Facebookpost of je nieuwsbrief op je website terechtkomen. Dat maakt het eenvoudig om de effectiviteit van je online marketing campagne te meten. Dat proces wordt “link-tagging” genoemd.

UTM is de afkorting van Urchin Tracking Module. Vanwaar komt deze naam juist, zie ik u denken? Wel “Urchin Software Corporation” is de oorspronkelijk naam van Google Analytics, voor het bedrijf overgenomen werd door Google. Dat bedrijf is namelijk de uitvinder van de UTM-tag. Met een beetje sleutelwerk is dan de naam UTM ontstaan.

Hoe maak ik een UTM link of tag?

Hoef je een programmeur te zijn om dat te kunnen? Helemaal niet!. Er bestaan echt heel eenvoudige tools om een tag of een link te maken, zoals onderstaande van Google: https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/

Bovenstaande is een printscreen van de Google Analytics tool waar je zo’n link eenvoudig mee kan aanmaken.

Waarom zou ik een UTM-link gebruiken?

Wil je weten wat werkt en wat niet? Meet het dan! Met een UTM-link krijg je antwoord op verschillende complexe vragen.

  • Moet ik meer budget uittrekken voor mijn Facebook campagne?
  • Welke campagne werkt het best?
  • Is het nuttig dat ik een nieuwsbrief uitstuur?
  • Werkt mijn advertentie op Waze, of krijg ik geen waarde voor m’n geld?
  • Welke soort posts slaan het beste aan?
  • Converteert mijn artikel écht beter met een video?

Bovenstaande vragen zijn slechts enkele die je kan oplossen als je een UTM-link gebruikt.

Wat zijn de 5 parameters van de UTM code

Pagina URL (verplicht)
Hier vul je jouw url in of de link naar jouw artikel, vb https://eskidoos.be/website-laten-maken/

Source (verplicht)
Gebruik utm_source
Hier vul je de bron in. Van welk medium komt je campagne, vb: Facebook, LinkedIn, nieuwsbrief, backlink campagne koepelsites, medium-bloggen.

In dit voorbeeld is het een ‘facebook’

Campaign Medium (verplicht)
Gebruik utm_medium
Van welk marketing medium kopt dit? vb email, cpc, banner, qr code op kaartje, …

In dit voorbeeld is het dus ‘post1’

Campaign Name (verplicht)
Gebruik utm_campaign
Geef je campagne een naam, vb productnaam, eventnaam (kerstmis), promotiecode
Hier als voorbeeld is het een ‘tag blogartikel’
Campaign Term (optioneel)
Gebruik utm_term
Hier kan je vb bij een advertentiecampagne de keywoords van deze sub-advertentie-set zetten.

Campagne content (optioneel)
Gebruik utm_content
Heb je meerdere advertenties binnen deze keywoord groep? Duid ze dan hier aan.

 

In mijn voorbeeld komen we dan uit op:
https://eskidoos.be/academy/wat-is-een-utm-link-en-hoe-gebruik-je-het-meten-is-weten/?utm_source=facebook&utm_medium=organisch&utm_campaign=tag%20blogartikel

Of dus:

  • Naar waar: link naar dit artikel
  • Van waar: link op onze facebookpagina
  • Soort traffic: organisch verkeer (niet betalend)
  • Campagne naam: tag blogartikel

Indien je de link ergens zichtbaar gebruikt kan je altijd de url shortner gebruiken, dan wordt dit deze:

https://bit.ly/3fzW1Fq

Waarom zou je een url shortener gebruiken?

Een url shortener is erg handig om bijvoorbeeld een link te delen in je messenger. Dat is veel korter, waardoor het minder plaats inneemt. Daarenboven komt het ook minder slordig over, en verbergt het de achterliggende parameters.

Op Linkedin worden al je links standaard “geshortend”, bv. https://lnkd.in/gdurg2b

Hoe ziet dat er dan uit in mijn Google Analytics?

Zie bovenstaande foto hiervoor

Onze ultieme tip: zet conversie-doelen op, dan kan je ook meten hoeveel hiervan bijvoorbeeld tot op je contactpagina geraken. En zo weet (meet) je de conversie van je volledige campagne.

Conversies > Doelen > Overzicht
Bekijk de video tutorial

UTM code link video tutorial

Bekijk hier onze video tutorial