SEO: Wat is een 404 pagina? En waarom is het belangrijk voor jouw website?

Als je een pagina wil bezoeken die niet meer bestaat, of je de url van een pagina foutief overtypt, dan komt jouw 404 pagina enorm van pas. In de plaats van een laadfout – of soms erger, een kapotte website – te tonen. Dan vang je dit het beste op door een 404 pagina toe te voegen aan je website. Zo begeleid je jouw bezoeker opnieuw richting je website. Dat is zeker een must als je actief blogt, of campagnes runt.

Inhoudstabel

  • Wat moet een goede 404 pagina bevatten?
  • Waarom moet ik 404 weergaves vermijden?
  • Hoe vermijd ik 404 weergaven?
  • 404 links opruimen om je bezoeker nog beter te begeleiden
  • Enkele voorbeelden van leuke of goede 404 pagina’s
  • Tenslotte, weetjes: Wist je dat er veel meer foutcodes bestaan, zoals een 403?

Ontdek het in dit artikel

Wat moet een goede 404 pagina bevatten?

Zelfde stijl als je website

Een goede 404 pagina maak je best in dezelfde stijl als de rest van jouw website. Dat wil dus zeggen, in dezelfde kleuren en met dezelfde navigatie en footer. Zo voelt jouw bezoeker zich nog steeds op de juiste plaats, ondanks de foutmelding.

Duidelijke boodschap

Voorzie steeds een duidelijke boodschap op je 404 pagina. Je bezoeker ziet eigenlijk iets anders dan wat hij of zij verwacht. Net daarom is het belangrijk om een duidelijke boodschap te brengen. Zo weet jouw bezoeker meteen wat er aan de hand is, en hoeft hij of zij niet verder te zoeken.

Call to action
Je voorziet ook best een “call to action”, om je bezoeker te begeleiden naar een alternatieve pagina. Om zo een “dead end” te vermijden. Op die manier geraak je geen potentiële klanten kwijt, maar begeleid je ze verder doorheen jouw website.

Nice to have:

Zeker bij heel uitgebreide websites is dit wel aan te raden.

  •  Blokjes met gestructureerde links naar andere delen van je website;
  • Een zoekvenster om de juiste pagina te vinden;
  • Een formulier om deze 404 te melden of om contact op te nemen.

Waarom moet ik 404 weergaves vermijden?

Vooraleerst, wat je echt moet vermijden is een echte foutmelding. Daarom maak je dus het beste een 404 pagina. Google erkent echte foutboodschappen namelijk als een ‘grote fout’. Indien dat vaak voorkomt is dat een signaal voor Google om je website lager te ranken. Door een 404 pagina te installeren draai je dit juist om naar een ‘kleine fout’.

Nochtans is een 404 pagina niet echt fijn voor jouw bezoeker. Ze komen namelijk niet terecht waar ze wouden terechtkomen en zijn de weg even kwijt. Gelukkig is dit eenvoudig op te lossen. Ontdek in dit artikel hoe je dit oplost. Maar eerst spreken we even over hoe je 404 weergaven kunt vermijden.

Hoe vermijd ik 404 weergaven?

Verander nooit zomaar een url

Soms kan het zijn dat je op advies van jouw marketeer of webbouwer een url aanpast om gerichter op een zoekwoord te targetten. Dat eerste is zeker niet fout. Maar wanneer je een url aanpast, zorg dan ook altijd voor een goed url redirection beleid.

Jouw link is namelijk al opgenomen in Google, en misschien ook op andere websites vermeld. En, wanneer je jouw url aanpast, klopt deze urlniet meer met de reeds bestaande vermeldingen. Maar wanneer je jouw oude url correct doorverwijst naar de nieuwe, dan is er helemaal geen probleem.

Vergeet je SEO migratie niet bij een website migratie

Een grote fout die helaas te vaak wordt gemaakt, is het ontbreken van een SEO migratie bij de migratie van je website. Je hebt namelijk al een website met aardig wat bezoekers, of een blog met vele artikels. Indien je dan jouw website migreert, veranderen deze links soms. In dat geval ben je alle voorgaande SEO rankingen kwijt. Dat herstelt wel (deels), maar dat kan wel enkele maanden duren. Tussentijds komen een groot deel van je bezoekers op foutmelding pagina’s terecht, wat een slecht signaal is naar Google, en je enkele maanden lang omzet kan kosten. Dat wil je dus ter alle koste vermijden.

  1. Probeer de linkstructuur zoveel mogelijk te behouden bij een migratie.
  2. Identificeer welke links gaan veranderen.
  3. Stel op voorhand een grondig redirection beleid op voor de website migratie.
  4. Voer je migratie beleid uit.
  5. Controleer en verfijn uitgebreid na de migratie.

404 links opruimen om je bezoeker nog beter te begeleiden

Bekijk je 404 weergaven via Google search console

Via “Google search console” > “dekking” > “fouten” kan je de 404 fouten vinden.
Bij details staan de vorige 404 fouten opgesomd.

404 errors

Enkele voorbeelden van leuke of goede 404 pagina's

Tenslotte, weetjes: Wist je dat er veel meer foutcodes bestaan, zoals een 403?

De meest voorkomende HTTP status codes

  • 200 OK
  • 301 Moved permanently
  • 302 Found / Moved temporarily
  • 404 Not Found
  • 410 Gone
  • 503 Service Unavailable

Je kan ook een ‘fallback pagina’ maken voor al deze meldingen, al is dat veel minder gebruikelijk, omdat deze foutmeldingen veel minder voorkomen. Soms worden er door de webhoster basis pagina’s voorzien om deze foutmeldingen op te vangen.

De sub foutmeldingen van een 404

Dit hoeft enkel je webbouwer te weten, al is het misschien wel leuk om zelf even te weten. Er bestaan heel wat sub foutmeldingen onder de 404 melding:

  • 404.0   – Not found.
  • 404.1   – Site Not Found.
  • 404.2   – ISAPI or CGI restriction.
  • 404.3   – MIME type restriction.
  • 404.4   – No handler configured.
  • 404.5   – Denied by request filtering configuration.
  • 404.6   – Verb denied.
  • 404.7   – File extension denied.
  • 404.8   – Hidden namespace.
  • 404.9   – File attribute hidden.
  • 404.10 – Request header too long.
  • 404.11 – Request contains double escape sequence.
  • 404.12 – Request contains high-bit characters.
  • 404.13 – Content length too large.
  • 404.14 – Request URL too long.
  • 404.15 – Query string too long.
  • 404.16 – DAV request sent to the static file handler.
  • 404.17 – Dynamic content mapped to the static file handler via a wildcard MIME mapping.
  • 404.18 – Query string sequence denied.
  • 404.19 – Denied by filtering rule.
  • 404.20 – Too Many URL Segments.

extra verborgen content

Bekijk je 404 weergaves via Google Analytics

Gedrag > Site content > gedetaileerd inhoudsrapport

ZIe je er geen? prima!

Nog verder uitdiepen, verfijnen en printscreen toevoegen

Pro tip: Maak een custom view in je Google Analytics

Aanpassing > aangepast rapport

Bron: https://www.monsterinsights.com/how-to-find-broken-links-with-google-analytics/

nog beter: https://ardalis.com/analyzing-404s-with-google-analytics/

handig nederlands artikel erover : https://www.sageon.nl/monitor-404-paginas-analytics/

nr 1 van dit artikel!!! https://fingerspitz.nl/blog/7-rapporten-in-google-analytics-om-je-website-te-verbeteren/

Nog verder uitdiepen, verfijnen en printscreen toevoegen

Google Analytics 4.0 is nog in beta. Omdat er vaak nog veel veranderd in het beta stadium voeg ik dit deel enkele maanden na de full release toe.