Start ik het best met adverteren op Google of op Facebook?

Online adverteren doen we vandaag de dag op verschillende manieren. De alom bekende internetreuzen Google en Facebook hebben elk een eigen uniek advertentiemodel.

Waar Facebook maandelijks meer dan 2 miljard actieve gebruikers heeft, heeft Google tegelijk zo’n 5 miljoen zoekopdrachten per minuut. Deze vallen dus niet te negeren.

Gebruik je nu het best Facebook of Google advertenties om je doelen te bereiken?

Start met adverteren
Start ik het best met adverteren op Google of op Facebook?

Adverteren is vaak de ideale tool om jouw verkoop te kickstarten. Je wordt heel snel, gematcht met jouw doelgroep. Maar welk kanaal is nu het beste om op te adverteren? Google, Facebook of nog andere kanalen?

Wel, dat hangt af van meerdere factoren, maar eerst even een korte samenvatting van de bekendste advertentiekanalen.

Adverteren op Google

Wat doe jij als je een probleem hebt? Je Googled het. Google ads zoekadvertenties is dus de perfecte manier om in contact te komen met iemand die op zoek is naar jouw oplossing.

Google is met meer dan 3,5 miljard zoekopdrachten per dag op Google cruciaal voor je online zichtbaarheid. Dit geeft je de mogelijkheid om jouw doelgroep te bereiken op het moment dat ze actief op zoek zijn naar producten of diensten zoals die van jou.

Zet de eerste stap naar online succes met Google Adverteren!

Adverteren op Google
adverteren op google
google display ads
meer leads voor mijn bedrijf

Waar is je advertentie te zien op Google?

google advertenties

Google Search Ads

Google zoekadvertenties, zijn een hoofdzakelijk tekstueel formaat. Waarbij je bovenaan de zoekresultaten terecht komt. Je bereikt de doelgroep die reeds op zoek is naar je product. Het is dus aan ons om jouw boodschap zo af te stemmen op de zoekopdracht en hen zo over de streep te trekken.

Het grote voordeel van Google Search Ads is dat deze actieve doelgroep meer in ‘koopmodus’ is, en dus klaar om een aankoop te doen, of offerte aan te vragen.

De advertenties worden weergegeven op basis van de zoekwoorden in het veilingmodel. Als adverteerder start je namelijk een bieding op relevante zoekwoorden. VB wanneer jouw klant ‘lastafel’ intypt Kies je om te bieden op dit zoekwoord.

Enkel en alleen wanneer er iemand uiteindelijk op deze advertentie klikt, worden er kosten in rekening gebracht, vandaar het CPC model (Cost per Click).

Google Shopping Ads

De Google shopping ads zijn vooral ideaal voor e-commerce bedrijven. Je zal deze resultaten vaak vanboven zien staan als je ‘zoekwoord + kopen’ zoekt op Google.

Jouw potentiële klant ziet dan direct jouw aanbod, met een foto en de prijs erbij, en je klant moet alleen nog maar afrekenen op jouw webshop.

shopping ads
google display ads

Google Display Ads

Wanneer Google advertenties?

Google zoekadvertenties zijn heel doeltreffend wanneer de mensen reeds op zoek zijn naar je producten of diensten. Met zoekmachine advertenties op Google bereik je onder andere onderstaande doelen:

  • Je wilt de verkoop van je product verhogen;
  • Je wilt de mensen die reeds actief op zoek zijn naar je product bereiken;
  • Je wilt vermijden dat de concurrentie je positie op de resultatenpagina in neemt.

Facebook advertenties

Facebook wordt vaak de ’targetting machine’ genoemd. Op Facebook kan je jouw ideale klant Facebook wordt vaak de ’targetting machine’ genoemd. Op Facebook kan je jouw ideale klant veel gerichter gaan benaderen dan in Google. De targeting mogelijkheden gaan hier namelijk enorm ver dankzij de data die Facebook heeft van zijn gebruikers. Denk aan de demografische gegevens en de interesses (de pagina’s die men liket), kan je op dit platform héél gericht adverteren.

Je weet ondertussen al dat Google search héél geschikt is voor mensen die op zoek zijn naar je product. Zijn je mensen (nog) niet actief op zoek naar je product, heeft je product of dienst een laag zoekvolume of wil je bepaalde acties tonen aan de ideale doelgroep? Facebook is here to target the right audience.

Nog een ander sterkte van adverteren op Facebook is het feit dat het opmerkelijk betaalbaar is, rekening houdend met de potentiële impact en de precisie waarmee adverteerders hun doelgroep bereiken. Facebook-advertenties zijn hierdoor een zeer aantrekkelijk kanaal voor kleine bedrijven en bedrijven met beperkte middelen.

Net zoals Google heeft Facebook heel wat weergave mogelijkheden..

adverteren op Facebook
doelgroep bepalen

Facebook Feed

De meest gebruikte plaatsing is de gewone Facebook news feed. Deze zijn visueel heel sterk en hiermee kan je via precieze targeting je product tot bij de juiste mensen brengen. Dit zijn de advertenties die je te zien krijgt terwijl je doorheel je feed scrollt. Er zijn een aantal sub-opties, zoals een single image ad, een carousel of een video ad.

facebook feed advertenties
facebook lead advertenties

Lead ads

Lead ads is variatie die je ook in de feed tegen komt, maar ik zet ze graag even in de kijker. Deze geven je de mogelijkheid om een formulier toe te voegen, dat jouw potentiële klant kan invullen.

Lead ads werken het best, als je hen iets aanbied in ruil voor het invullen van het formulier, zoals een ebook, een audit of een korting, maar kan ook gebruikt worden om offerte aanvragen binnen te brengen.

Reel ads

Je kent ze allicht wel, de stories. De stories zijn een heel populair medium binnen Facebook. Ze hebben een groot bereik maar zijn ook wel heel vluchtig.

Er zijn nog meer display mogelijkheden, contacteer ons voor meer info.

reel ads

Wanneer adverteren op Facebook?

Dankzij de superkrachtige targeting mogelijkheden zijn er verschillende redenen waarom je op Facebook zou adverteren.

icon pijl

Je wilt de merkbekendheid van je product verhogen

icon mensen

Je wilt een nieuw product aan het brede publiek tonen;

doelgroep bepalen

Je wilt je product extra onder de aandacht brengen bij een doelgroep die het product nog niet kent;

Welke kanalen bestaan er nog allemaal?

Microsoft ads, Instagram, Linkedin, Youtube, Tik Tok, Twitter (x), Pinterest, Reddit, adverteren op marktplaatsen,…

Al deze kanalen hebben hun eigen voor en nadelen. Ze kunnen erg handig zijn voor bepaalde doelen of niches.

Het is meestal heel goed om ‘omni-channel’ aanwezig te zijn bij jouw doelgroep, dat betekent dat je best op meerdere kanalen aanwezig bent, tenminste als jouw doelgroep actief is op dit kanaal. Wij begeleiden jouw bedrijf graag om de juiste keuzes te maken, op basis van de data.

Conclusie, wat is nu het beste?

Meestal starten we eerst met Google advertenties. Al zijn er zeker uitzonderingen, als je bijvoorbeeld enkel verkoopt via retailers.

Het beste is natuurlijk altijd om op alle kanalen aanwezig te zijn, en deze campagnes elkaar te laten ondersteunen.

We merken dat er een groot verschil is tussen DIY aanpak en aanpak door professionals. Gezien je betaald per click, haal je de configuratie kost er snel uit als je met experten werkt.

Laat jouw groei begeleiden door onze gecertificeerde experten, we zoeken het graag samen uit.

google partner

Officiële Google Partner

Facebook Certified

Facebook Certified

top rated agency

Top rated agency

Start vandaag nog met jouw groeiverhaal

Neem nu contact op met onze experts

Contacteer ons
Christophe eskidoos