7 tips om scherpe teksten te schrijven voor je website

Een website bezoeker is helemaal anders dan een typische boeklezer. Als je een boek koopt, ben je geinteresseerd in dit onderwerp. Je vindt het dan niet erg om speciaal tijd vrij te maken om 200 pagina’s op je gemak te lezen.

Maar een website bezoeker is helemaal anders. Ze hebben vaak ‘een probleem’. Dus typen ze dit probleem in in Google. Zo komen ze op jouw website terecht.

Jouw bezoeker komt toe met een bepaalde hoeveelheid aandacht. Ze willen heel snel een antwoord vinden. Aandacht is ‘de valuta van het internet’. Help je ze met een oplossing voor hun probleem? Dan stijgt hun aandacht, en is er ook meer kans dat ze een actie doen op jouw pagina. Maar vinden ze niet gemakkelijk wat ze zochten? Dan is hun aandacht op, en zijn ze weg, en nemen ze het volgende Google resultaat.

Krachtige webteksten schrijven is niet gemakkelijk. Het een ware kunst. Hier vind je alvast enkele tips.

Hoe behoud je dan hun aandacht?

Vermijd vakjargon

Jouw typische klant kent niet altijd jouw vakjargon. Best vermijd je deze moeilijke woorden. Zo houdt je jouw teksten laagdrempeliger om te lezen en heb je iedereen mee. Ook die persoon van de aankoopdienst, die jouw artikel aan het lezen is, maar specialisatie misschien minder goed kent.

Hou het simpel, Schrijf voor een kind van 8.

Schrijf in korte zinnen

Hou je zinnen kort. Dat verhoogt de leesbaarheid. Zo vermijd je dat jouw bezoeker ze 2 keer moet lezen. Lees bevoorbeeld eens de laatste zin van de vorige paragraaf. Vaak ‘kan’ je een zin knippen bij een komma, of een bindwoord zoals ‘en’.

De ideale zinslengte is rond de 6 woorden. Dan is jouw zin extra leesbaar.

Heb je veel te vertellen? Knip dan op in paragrafen.

Laat af en toe wat witruimte tussen 2 blokjes tekst. Dat verhoogt de leesbaarheid van je tekst enorm.

4. Gebruik je, jouw, u, en vermijd we, wij of ik.

Schrijf in functie van jouw bezoeker. Door ‘je’ te gebruiken in plaats van ik, voelt jouw bezoeker zich veel meer aangesproken. jouw bezoeker heeft een persoonlijk belang, een probleem. En is op zoek naar een oplossing. “What’s in it for me” is heel belangrijk voor jouw webteksten.

Gebruik een actieve schrijfstijl.

Een actieve schrijfstijl activeert je bezoeker. Een actieve zin leest ook gemakkelijker.

vb ‘er wordt elke dinsdag les gegeven’ in plaats van ‘de leraar geeft elke dinsdag les’.

Vermijd ontkrachtende woorden

kunnen‘, ‘zouden’, ‘mogen’ of ‘eventueel’, zijn woorden die je twijfel voeden. Wij noemen ze ‘ontkrachters’. Bijvoorbeeld: “Wij kunnen een website voor je maken” versus “Wij gaan samen een website voor je maken”. Of “Je kan contact opnemen met ons” versus “Neem contact met ons op”.

Vaak ‘kan’ je deze woorden eenvoudig weglaten. -> Laat deze woorden gewoon weg. Hier zie je trouwens ook meteen dat de ontkrachtende werkwoorden eerder een passieve zinsbouw uitlokken, wat dus de makkelijke leesbaarheid van een zin opnieuw in de weg staat.

Gebruik clickbait titels

Jouw bezoeker scant jouw pagina vlug over. Ze lezen enkel de titels. Spreekt één van de titels hun aan? Dan lezen ze (misschien) het blokje er onder.

De titels zijn dus heel belangrijk voor het succes van jouw teksten.

Start vandaag nog met jouw groeiverhaal

Neem nu contact op met onze experts

Contacteer ons
Christophe eskidoos