Sankaa vzw
Branding - Logo - Website - Strategie - Marketing
Sankaa vzw is een democratische en pluralistische sociaal-culturele vereniging. Ze overkoepelen meer dan 80 verenigingen die verbonden zijn met de Afrikaanse gemeenschappen in België.
Sankaa schakelde ESKIDOOS in om hen te ondersteunen in hun zoektocht naar een nieuwe naam, een nieuw logo, een nieuwe huisstijl en manier van communicatie naar de leden toe. We zetten samen met hen een hele nieuwe strategie op punt.
Over dit project
FAAB (Federatie voor Anglophone Afrikanen in België) startte in 2007. Doorheen de jaren zijn ze uitgegroeid tot een grote organisatie die heel veel verschillende Belgische verenigingen bijeenbrengt, met Afrika als gemeenschappelijk kenmerk. Dit doen ze nu al 20 jaar.
Er is heel wat veranderd in hun missie en ze sleutelden ook aan hun visie. De communicatie naar hun leden en naar de buitenwereld klopte niet meer. Een nieuwe naam, een nieuw logo, een gestructureerde manier van communiceren en een nieuwe website waren nodig.
ESKIDOOS werd gevraagd om hen hierin te begeleiden. Mogen meewerken aan een hele nieuwe branding en communicatiestrategie, daar hebben we met plezier onze tanden in gezet.
Naming sprint
Een nieuwe naam voor een bestaande organisatie kiezen – waar iedereen mee akkoord gaat – is niet gemakkelijk. Hoe begin je hieraan?
Het voormalige FAAB zocht al een tijdje naar een nieuwe naam, omdat de naam niet meer klopte met hun visie. Door de vele betrokken interne partijen hadden ze nood aan een externe facilitator.
ESKIDOOS omkaderde de brainstorm en hielp hen aan de hand van een naming sprint om knopen door te hakken.
Branding: van logo tot webdesign
Sankaa was een nieuwe start, en daarbij hoorde de aanpak van het volledige pallet. Van logo tot huisstijl, opmaak van allerhande documenten, flyers en andere diverse huisstijl-elementen. Alsook ondersteuning in de uniforme toepassing hiervan.
We leerden hen de gebruiksvriendelijk tool canva kennen, en zetten enkele templates klaar, zodat alle vormen van communicatie op een uniforme manier worden verspreid.
Goede communicatie is altijd in beweging.
Sankaa kan op onze begeleiding rekenen tot als ze klaar zijn om hier autonoom mee aan de slag te gaan.
Website
De nieuwe website is uiteraard belangrijk in heel het Sankaaverhaal. Hij is constant in beweging en wordt steeds meer uitgebreid.
Wij waken erover dat alles in de juiste vorm wordt weergegeven. De website moet herkenbaar en duidelijk zijn voor alle leden en bezoekers.
Ondersteuning print en merchandise
Om de succesvolle naamsverandering van Sankaa te vieren, stelden we een goodiebag samen om uit te delen tijdens de eindejaarsreceptie. En ontwierpen we een hippe totebag, gerecycleerde stylo’s en een gezeefdrukte agenda in de nieuwe huisstijl.
Video Tutorial
Een deel van het takenpakket van Sankaa is het informeren van hun leden. Om dit zo duidelijk mogelijk te maken kozen ze dit jaar ook voor video.
Ook hier hebben wij hen in begeleid. ESKIDOOS leerde hen om zelf tutorials op te nemen en op hun website te plaatsen.
In deze video zie je hoe Theo van Sankaa in een instructievideo de leden helpt met het invullen van de VZW taks op Biztax.
Sankaa community
Sankaa staat sinds de naamsverandering en de nieuwe branding meer op de kaart. Het communitygevoel is aangesterkt.
Sankaa is klaar om hun community verder uit te werken en te groeien. De tools die we hen met ESKIDOOS aanreikten, ondersteunen hen in hun missie.
Wat zegt Griet Bonne van sankaa.be?
“We kregen te horen van ons bestuur dat we onze communicatie moesten aanpakken. Wij hadden het gevoel van ja, we moeten hier gewoon professionals op zetten die ons daarbij kunnen ondersteunen en weten waar ze mee bezig zijn.
We voelden ons direct op ons gemak bij jullie omdat jullie heel toegankelijk zijn, gewoon luisteren en mee nadenken.
We vonden het een interessante aanpak die jullie hebben om te starten bij een branding oefening. Jullie hebben onze ideeën heel goed begrepen. Het concept, en waar dat wij voor we stonden, en een goed evenwicht gevonden. Daardoor denk ik, konden jullie ons nadien gerichter helpen in ons naamgeving proces.
En dan ja de website, daar krijgen wij eigenlijk heel veel positieve reacties over, iedereen vind hem heel tof, ook ons logo, de kleuren die gekozen zijn, de patronen, en al de rest, eigenlijk is iedereen daar enthousiast over, enja, dat is toch wel een pluim voor jullie.
Ook de ondersteunende sjablonen zijn gemaakt voor posters en voor andere promotiemateriaal hebben onze organisatie meer in de kijker gezet.
Tenslotte, die gastvrijheid, die toegankelijkheid, en dat jullie telkens klaarstaan om op onze vragen te beantwoorden en te helpen.”
Griet Bonne
sankaa.be