7 tips om scherpe teksten te schrijven voor je website
Een website bezoeker is helemaal anders dan een typische boeklezer. Als je een boek koopt, ben je geinteresseerd in dit onderwerp. Je vindt het dan niet erg om speciaal tijd vrij te maken om 200 pagina’s op je gemak te lezen.
Maar een website bezoeker is helemaal anders. Ze hebben vaak ‘een probleem’ en willen zo snel mogelijk een antwoord. Dus typen ze dit probleem in in Google. Zo komen ze op jouw website terecht.
Jouw bezoeker komt toe met een bepaalde hoeveelheid aandacht. Ze willen heel snel een antwoord vinden. Aandacht is ‘de valuta van het internet’. Help je ze met een oplossing voor hun probleem? Dan stijgt hun aandacht, en is er ook meer kans dat ze een actie doen op jouw pagina. Maar vinden ze niet gemakkelijk wat ze zochten? Dan is hun aandacht op, en zijn ze weg, en nemen ze het volgende Google resultaat.
Krachtige webteksten schrijven is niet gemakkelijk. Het een ware kunst. Hier vind je alvast enkele tips.
Hoe behoud je dan hun aandacht?
Vermijd vakjargon
Jouw typische klant kent niet altijd jouw vakjargon. Best vermijd je deze moeilijke woorden. Zo houdt je jouw teksten laagdrempeliger om te lezen en heb je iedereen mee. Ook die persoon van de aankoopdienst, die jouw artikel aan het lezen is, maar specialisatie misschien minder goed kent.
Hou het simpel, Schrijf voor een kind van 8.
Schrijf in korte zinnen
Hou je zinnen kort. Dat verhoogt de leesbaarheid. Zo vermijd je dat jouw bezoeker ze 2 keer moet lezen. Lees bevoorbeeld eens de laatste zin van de vorige paragraaf. Vaak ‘kan’ je een zin knippen bij een komma, of een bindwoord zoals ‘en’.
De ideale zinslengte is rond de 6 woorden. Dan is jouw zin extra leesbaar.
Heb je veel te vertellen? Knip dan op in paragrafen.
Laat af en toe wat witruimte tussen 2 blokjes tekst. Dat verhoogt de leesbaarheid van je tekst enorm.
4. Gebruik je, jouw, u, en vermijd we, wij of ik.
Schrijf in functie van jouw bezoeker. Door ‘je’ te gebruiken in plaats van ik, voelt jouw bezoeker zich veel meer aangesproken. jouw bezoeker heeft een persoonlijk belang, een probleem. En is op zoek naar een oplossing. “What’s in it for me” is heel belangrijk voor jouw webteksten.
Gebruik een actieve schrijfstijl.
Een actieve schrijfstijl activeert je bezoeker. Een actieve zin leest ook gemakkelijker.
vb ‘er wordt elke dinsdag les gegeven’ in plaats van ‘de leraar geeft elke dinsdag les’.
Vermijd ontkrachtende woorden
‘kunnen‘, ‘zouden’, ‘mogen’ of ‘eventueel’, zijn woorden die je twijfel voeden. Wij noemen ze ‘ontkrachters’.
Bijvoorbeeld: “Je kan contact opnemen met ons” versus “Neem contact met ons op”.
Vaak ‘kan’ je deze woorden eenvoudig weglaten. -> Laat deze woorden gewoon weg. Hier zie je trouwens ook meteen dat de ontkrachtende werkwoorden eerder een passieve zinsbouw uitlokken, wat dus de makkelijke leesbaarheid van een zin opnieuw in de weg staat.
Gebruik clickbait titels
Jouw bezoeker scant jouw pagina vlug over. Ze lezen enkel de titels. Spreekt één van de titels hun aan? Dan lezen ze (misschien) het blokje er onder.
De titels zijn dus heel belangrijk voor het succes van jouw teksten.
Bedankt
Je bent ingeschreven op mijn nieuwsbriefLees ook deze academy artikelen
Hoe maak je een goede landingspagina?
Goede landingspagina’s zijn essentieel voor het succes van je website. Ontdek hier hoe je krachtige landingspagina's maakt...
Hoe gaat een design proces te werk? Van UX researcher tot UI designer
Om een goed resultaat te bekomen is het cruciaal dat de UX designer nauw samenwerkt met de UI designer, en zelf met de developers. Deze hebben namelijk alle drie een totaal verschillende kijk op dezelfde materie.
Start ik het best met adverteren op Google of op Facebook?
Online adverteren doen we vandaag de dag op verschillende manieren. De alom bekende internetreuzen Google en Facebook hebben elk een eigen uniek advertentiemodel.
Hoe voeg ik een background video toe aan mijn website?
Leer zelf een achtergrond video plaatsen op je website
Hoeveel plugins mag je installeren op jouw WordPress website?
Met meer dan 60.000 plugins is de plugin bibliotheek van WordPress een echte speeltuin. Je voelt je al snel als een kind in een snoepjeswinkel. Maar, net zoals veel snoepen eten, is het installeren van vele plugins ook slecht voor de gezondheid van je website.
SEO: Wat is een 404 pagina? En waarom is het belangrijk voor jouw website?
Als je een pagina wil bezoeken die niet meer bestaat, of je de url van een pagina foutief overtypt, dan komt jouw 404 pagina enorm van pas. In de plaats van...
Waarom kiezen wij voor WordPress?
WordPress is het meest gebruikte CMS systeem ter wereld. Meer dan 70 miljoen websites, of ongeveer 43% van alle websites wereldwijd...
Wat is een UTM tag en hoe gebruik je het? Meten is weten
Een UTM-tag of -link is een zorgt ervoor dat je perfect de conversie kan meten. Door een UTM-tag toe te voegen aan je URL bevat de link naar je website of pagina namelijk extra informatie.